خاتمی معیار هماهنگی اصلاح طلبان - اصلاحات

خاتمی معیار هماهنگی اصلاح طلبان - اصلاحات

سامانه
خاتمی معیار هماهنگی اصلاح طلبان
[93/5/21] نظر() / برچسب ها: خاتمی، همایش اصلاح طلبان، سعید نور محمدی /نویسنده: علیرضا عباسی
حسادت و غلبه کدورتهای شخصی بر منافع ملی در در قاموس اصلاحات نمی‌گنجد و در رفتار ما جایی نخواهد داشت. در یک کلام اخلاقمداری باید سرلوحه کار ما قرار بگیرد.

 

سعید نورمحمدی در سخنرانی خود در دومین مجمع شورای هماهنگی جوانان اصلاح‌طلب استان گلستان که روز گذشته در گرگان برگزار شد، گفت: خوشحالم که امروز در جمع پر امید و پر انگیزه شما حضور دارم و خوشحالم که با حضور شما در شهر آزادشهر می‌توانیم حامل این پیام باشیم که با وجود همه فشار‌ها و محدودیت‌های گذشته اصلاحات همچنان زنده است و ما آن را بهترین راه برای توسعه کشور می‌دانیم. حامل این پیام باشیم که در گوشه گوشه این سرزمین جوانانی هستند که تصمیم دارند راهی را که از انقلاب مشروطه آغاز شد و در دوم خرداد 76 امتداد یافت را ادامه دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سلام نو» این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: پدیده انقلاب اسلامی و تحقق پیروزی آن با دستان پرتوان مردم ایران، واقعیتی با اهمیت در مسیر تکوین تاریخ کهن و بلند این سرزمین محسوب می‌شود. ایران در بستر تاریخ خود از موهبت امتزاج دین آسمانی با تمدن غنی برخوردار گشت و گوهر اسلام ناب محمدی (ص) با شکوه و عظمت تمدن ایران آمیخته و آموخته شد. با عنایت الهی، جوهر و ذات این انقلاب در نفی استبداد داخلی و انزوای استعمار خارجی تبلور یافت و به قطع دست دولتهای استعمارگر از منافع ملت ایران منجر شد.

نورمحمدی با تاکید بر پایمردی ایثارگران در دهه‌های گذشته کشور ادامه داد: با مجاهدت‌های بی‌شائبه ملت ایران، آزادی، مردم سالاری و استقلال، همزاد انقلاب اسلامی شد و در بستر حوادث بزرگ تلخ و شیرین، درس‌های مهم و تاثیرگذاری به عنوان میراث بلند آن پدید آمد. این حوادث، گرچه گاهی انقلاب را در رسیدن به نقطه مطلوب با کندی و تاخیر مواجه ساخته اما شرف مجاهدت ملت و پایداری تمام عیار حضرت امام (ره) و رهبری بزرگوار انقلاب روز به روز بر عظمت و شکوه ایران اسلامی افزوده است.

معیار هماهنگی اصلاح‌طلبان سید محمد خاتمی است

وی افزود: نماد این مجاهدت‌ها را می‌توان در حماسه غرورآفرین دفاع مقدس دید. آن همه تلاش و تکاپوی خالصانه که برخوردار از فرهنگ جهاد و شهادت بود، بزرگ‌ترین واقعه استقلال ارضی و مرزی را پدید آورد. حماسه دفاع مقدس ملت ایران، نخستین گام برای تجلی هویت ملی ایرانیان بود و استیلای استقلال سیاسی آنگاه که با هویت ملی آمیخته شد، مبنای فضیلت تاریخی مردم گشت تا امنیت و ثبات ایران را برای همیشه تضمین کند.

این فعال اصلاح‌طلب گفت: روزهای سخت سالهای 88 تا 92 فرصت مناسبی بود تا با بازاندیشی در برخی رفتار‌ها تلاش کنیم تا نسل دوم اصلاح‌طلبان پا به عرصه وجود گذارند. در تعریف مبانی عملی جوانان اصلاح طلب دوستان زیاد سخن گفته‌اند و طبیعتا باز هم گفته خواهد شد. اجازه می‌خواهم در این مجال برخی چند نکته را که برای ما جوانان اصلاح طلب اهمیت دارد، را تاکید بیشتری داشته باشم.

وی تاکید کرد: باید بدانیم هر فرد و گروهی که باعث شود صدای واحد از جبهه اصلاح طلبان شنیده نشود در حسن نیت او برای اصلاح طلبی باید شک کرد. معیار این صدای واحد و هماهنگی هم برای ما شخص سید محمد خاتمی است. تفاوت انتخابات سال 84 و 92 تجربه گرانقدری است که می‌توان درسهای بزرگی از آن گرفت. باید مراقب بود تفاوت دیدگاه و نظرات باعث نشود منافع کشور قربانی تفاوت نگاه‌های ما در جبهه اصلاحات شود.

جریان اصلاحات باید به نسل دوم خود اعتماد کند

این عضو باشگاه جوانان اصلاح‌طلب با تاکید بر لزوم تحقق وحدت ملی تصریح کرد: تفاهم و یکدلی اصلاح طلبان در انتخابات سال گذشته که در سایه دوراندیشی و حذاقت رهبری معظم نظام و با درایت و هدایت سید محمد خاتمی و نقش ارزنده هاشمی رفسنجانی منجر به پیروزی حسن روحانی شد دستاورد گرانسنگ و فرصت مغتنمی است که باید با تمام وجود قدر آن را بدانیم و اجازه ندهیم دوباره در اثر اختلاف، تندروی یا حرکتهای دور از منطق، عوام فریبان فرصت طلب سرنوشت مردم و میهنمان را دستخوش بحرانهای داخلی و بین‌المللی کنند.

نورمحمدی ادامه داد: ما به حسن نیت همه دوستان اصلاح طلبمان و تلاشهای آن‌ها در پیشبرد جریان اصلاحات واقفیم اما معتقدیم امروز نسل نوینی در سایه نسل اول اصلاح‌طلبان رشد کرده و به بالندگی رسیده است که توانایی آن‌ها در تحلیل شرایط موجود و خلاقیت آن‌ها در گشودن فضاهای جدید غیر قابل انکار است. به نظر ما جریان اصلاحات باید به نسل دوم خود اعتماد کند و بپذیرد جوانانی که تا دیروز بار فعالیتهای اجرایی ستادهای انتخاباتی را بر دوش داشتند امروز به سیاستمدارا تبدیل شده‌اند که باید حرفشان را شنید و تواناییشان را برای تداوم بخشیدن به روند پر فراز و نشیب اصلاح‌طلبی باور کرد.

وی افزود: هدف ما از سیاست‌ورزی تلاش در جهت تحقق مطالبات بحق مردم و معیار ما در سنجش درستی راه‌مان میزان اثربخشی این اقدامات در «افزایش مطلوبیت زندگی شهروندان» این سرزمین و بهبود شرایط زندگی آن‌ها در همه عرصه‌هاست. ما معتقدیم تعیین سیاست‌های عملی آینده باید با این معیار‌ها صورت پذیرد کما اینکه رفتارهای گذشته ما را نیز بر این اساس باید قضاوت کرد. به عنوان مثال اگر رفتارهای 17 سال گذشته اصلاح‌طلبان در مجموع به بهبود زندگی مردم کمک کرده ما امروز از آن دفاع می‌کنیم و اگر جز این باشد بزرگ‌ترین منتقد رفتارهای این‌چنینی خواهیم بود.

حرکت اصلاحی از طریق تهدید نظام سیاسی امکان‌پذیر نیست

این فعال سیاسی در ادامه سخنرانی خود گفت: ما به اصلاحاتی باور داریم که تلاش خود را به جای تضعیف سیستم سیاسی بر تقویت و کارآمد ساختن آن متمرکز می‌کند. به نظر ما هدف اصلاحات باید تقویت نظام جمهوری اسلامی و بهبود وضع موجود در چارچوب همین نظام از طریق پررنگ کردن چهره و رویکرد مردم سالار و آزادی خواه آن منطبق با شعارهای انقلاب اسلامی باشد. ما ضمن احترام به سایر جریانهای تحول‌خواه معتقدیم اصلاح طلبی جز با حفظ شأن و به رسمیت شناختن جایگاه نهادهای قانونی نظام و در رأس آن‌ها رهبری معظم انقلاب به سرانجام مطلوب نخواهد رسید.

وی با اشاره به الزامات حرکت اصلاح‌طلبانه گفت: ما حرکت اصلاحی را از طریق فشار یا تهدید نظام سیاسی نه امکان پذیر و نه مفید می‌دانیم و بر این باوریم چنین رویکردهایی حتی درصورت عقب نشینی برخی نهاد‌ها و تن دادن قهرآمیز آن‌ها به مطالبات اصلاح‌طلبانه، منجر به اصلاحات پایدار نخواهد شد. راه پیشنهادی ما برای پیگیری آرمانهای اصلاحات‌، گفتگو و اقناع است. با گفتگو، اعتمادسازی و اقناع است که نیروهای رادیکال مخالف تغییر، مجالی برای بروز خشونت و القای نگرانی نمی‌یابند و نیروهای اصلاح طلب و میانه رو فضای فراختری برای همراه کردن نخبگان پیدا می‌کنند. اگر بتوانیم اصلاحات را با گفتگوی نخبگانِ معتقد به قانون اساسی و کسانی که دل در گروی پیشرفت و آبادانی این کشور دارند و معتقد به حرکت در چارچوب‌های قانونی تعیین شده هستند همراه کنیم، اصلاحات مورد نظر ما عمیق‌تر و ماندگار‌تر خواهد بود.

وی تاکید کرد: باید به جایی برسیم که همه جریانهای سیاسی مخالف ما هم قانع شوند راه تقویت نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه، نه خط و نشان کشیدن و تهدید کردن و اتهام زدن و دروغ گفتن که نفوذ بر دل‌ها و قلب‌ها از طریق کارآمد ساختن نظام و ایجاد آسایش و رفاه برای شهروندان است.

نورمحمدی با اشاره به اینکه پیروزی اصلاحات در شکست دیگران نیست گفت: باید بپذیریم که اهداف اصلاحات نه با حذف جریان مقابل و تحدید نهادهای قانونی که با همراه‌سازی و احترام به آن‌ها محقق خواهد شد. هر وقت این تصور را کردیم که پیروزی اصلاحات یعنی حذف گروهی از مخالفان، باید بدانیم راه را گم کرده‌ایم و با حذف جریان مقابل، اصلاح طلبی هم حذف خواهد شد. ما به صورت جدی معتقدیم اگر همه جریانهای سیاسی و نهادهای رسمی بپذیرند که در چارچوب‌های قانونی حرکت کنند و ارکان اصلی نظام از جمله رهبری معظم انقلاب را فرا‌تر از منازعات خود بدانند و به انحاء مختلف سعی نکنند برای توجیه ناکارآمدی خود از مقدسات مردم و یا اعتبار ارکان قانونی کشور خرج کنند، نظام جمهوری اسلامی پایدار‌تر، کارآمد‌تر و مقتدر‌تر خواهد شد و همه آحاد کشور از برکات آن بهره‌مند خواهند شد.

نقد غیرمنصفانه با با اصلاح‌طلبی بیگانه است

نورمحمدی توضیح داد: ما تلاش خواهیم کرد تصویری را که جریانهای تندرو از نظام جمهوری اسلامی در سالهای اخیر ترسیم کرده‌اند تغییر دهیم. باید به گروههای افراطی یادآور شویم جمهوری اسلامی آن‌گونه که شما تلاش کرده‌اید به مدد فضاسازی یکسویه رسانه‌ای چهره آن را به نمایش بگذارید نیست. مگر رهبری معظم این نظام نگفتند: «دو جناح برای کشور مثل دو بالند که کشور با این دو بال می‌تواند پرواز کند» خب این سوال برای ما جدی ست که بالِ اصلاح طلبِ نظام در چه وضعیتی قرار گرفته است؟ غیر از این است که زمینگیر کردن این بال به اخلال در پرواز و ارتقای کشور منجر خواهد شد؟

وی نظارت همدلانه را لازمه توسعه کشور دانست و گفت: ما این رویکرد را که برخی نهادهای نظام خود را رقیب اصلاح طلبان بدانند و به دنبال حذف آن‌ها باشند کاملا قابل نقد می‌دانیم و معتقدیم همه باید با نظارت همدلانه به تقویت این دو بال بپردازیم، نه اینکه هر تلاشی را برای ضربه زدن به این بال و در نتیجه زمینگیر کردن نظام مجاز بدانیم. از این منظر ما نقدهای جدی به سخنان و رفتار برخی مسئولان قضایی داریم و معتقدیم با کاشتن تخم کینه و نفرت، به رهبری و نظام سیاسی کمک نمی‌کنیم.

وی با اشاره به سیاست‌های کلان نظام گفت: مگر رهبر معظم انقلاب نفرمودند: «اگر به نام انقلابیگری، به نام عدالتخواهی به برادران خودمان، به مردم مومن، به کسانی که از لحاظ فکری با ما مخالفند اما می‌دانیم که به اصل نظام و اسلام اعتقاد دارند اهانت کردیم، آن‌ها را مورد آزار و ایذا قرار دادیم، از خط امام منحرف شده‌ایم. مبادا خیال کنید که تقوا این است که انسان مخالف خودش را زیر پا له کند، نه عدالت ورزیدن با تقوا موافق است.» ما این سوال جدی را از مدعیان ولایتمداری و جریاناتی که در مخالفت با اصلاح طلبان هرگونه رفتاری را مجاز می‌شمارند داریم که این توصیه رهبر انقلاب در کجای جغرافیای ذهنی آن‌ها قرار دارد وقتی فرمودند: «اینکه می‌گویند از رهبری انتقاد نمی‌کنند، شما بروید بگویید انتقاد کنند. ما که حرفی نداریم، من از انتقاد استقبال می‌کنم، از انتقاد استقبال می‌کنم، البته انتقاد هم می‌کنند، دیگر حالا جای توضیحش نیست، انتقاد هم هست، فراوان هم هست، کم هم نیست، بنده هم می‌گیرم، دریافت می‌کنم و انتقاد‌ها را می‌فهمم».

وی گروه‌های سیاسی منسوب به اصولگرایان را خطاب قرار داد و گفت: اگر واقعا دنباله‌روی ایشان هستید آیا شرایط نقد را فراهم کرده‌اید؟ یا برعکس هر کسی را که حتی به نهادهای دیگر هم نقد کرد به بهانه براندازی و با شلاق فتنه حذف کردید؟ البته لازم است تاکید کنیم به بهانه نقد و به نام آزادی هم نباید به دنبال تسویه حساب‌های سیاسی باشیم. صراحتاً عرض کنم نسل دوم اصلاحات با کسانی که به نام دفاع آزادی یا ارزشهای دینی، تسویه حساب‌های شخصی و خصلتی خود را دنبال می‌کنند همراهی نخواهد کرد.

به گزارش سلام نو، سعید نورمحمدی در پایان تاکید کرد: بدگویی، نقد غیرمنصفانه و اتهام زدن آن هم درباره افرادی که امکان دفاع از خود را ندارند با اصلاح‌طلبی بیگانه است. حسادت و غلبه کدورتهای شخصی بر منافع ملی در در قاموس اصلاحات نمی‌گنجد و در رفتار ما جایی نخواهد داشت. در یک کلام اخلاقمداری باید سرلوحه کار ما قرار بگیرد. اگر اتهام زدند، اگر مطالبی را گفتند که در مورد ما صحت ندارد ما نباید دست به عمل متقابل بزنیم، باید سکوت کنیم و هر وقت که سنگینی اتهامات آزارمان داد یادمان باشد که اتهام زدن و حذف کردن جز افزایش دوری و نفرت و درنتیجه شکست اصلاحاتی که همه به آن معتقدیم معنایی ندارد.

facebook
توضیح شما
توضیح شما
توضیح شما
آماربازدید
بازدید امروز: 5
بازدید دیروز : 16

بازدید کل : 155762

آرشیو

 

آخرین مطالب ارسالی

 

وبگاه تحلیلی اصلاح طلب