معضلی به نام محبوبیت خاتمی - اصلاحات

معضلی به نام محبوبیت خاتمی - اصلاحات

سامانه
معضلی به نام محبوبیت خاتمی
[94/5/1] نظر() / برچسب ها: /نویسنده: علیرضا عباسی

صادق زیباکلام? در سرمقاله امروز (چهارشنبه) روزنامه «آفتاب یزد» با عنوان «معضلی به نام محبوبیت خاتمی»، با درج این مطلب، درخواست 9 نماینده مجلس مبنی بر اعمال انواع ممنوعیت برای سیدمحمد خاتمی را مورد نقد و تحلیل قرار داده است.
زیباکلام می نویسد: «یقینا آن 9 نماینده هم می دانستند که با تقاضای ممنوع التصویر و ممنوع الشغل و ممنوع الگزارش کردن آقای خاتمی مشکلشان حل نمی شود. آنها هم به یقین می دانستند که خاتمی بیش از 5 سال است که در صداوسیما هم ممنوع التصویر هست و هم ممنوع الصدا?.
یقینا آن 10 نماینده هم می دانستند که خاتمی بعد از 22 خرداد 88 رسما ممنوع التصویر، ممنوع البیان، ممنوع الخبر و ممنوع الخروج گردید.
آنها هم همه اینها را می دانستند و می دانند. اما مشکلشان این است که می بینند علی رغم آنکه نه رادیو صدای وی را پخش می کند، نه سال هاست که در تلویزیون ظاهر شده، نه سال هاست که در مجالس عمومی سخنرانی کرده و نه هیچ حضور عمومی و رسانه ای دیگری نداشته، مع ذالک همین امروز اگر یک چهره اصولگرا خواسته باشد سخنرانی کند، سازمان های دولتی باید با اتوبوس و مینی بوس برای وی جمعیت بیاورند اما در مورد خاتمی مشکل برای مسئولان این خواهد بود که سیل جمعیت را چگونه کنترل کنند.

* مشکل، محبوبیت خاتمی است.
خاتمی با آنکه نه حزب داشته، نه سازمان، نه تشکیلات و نه مسئولان اجازه حضور به وی در هیچ گردهمایی عمومی نمی دهند، اگر همین فردا انتخابات ریاست جمهوری شود یقینا سید بیش از 30 میلیون رای خواهد آورد.
مشکل اصولگرایان آن است که واقعا نمی دانند با این محبوبیت خاتمی چه باید بکنند.
خاتمی نه سخنران حرفه ای است، نه به معنای واقعی کلمه رسانه ای است، نه مواضع خیلی تند و رادیکال اتخاذ می کند، نه شعارهای پرطمطراق می دهد، نه لزوما و تعمدا سخنانی می گوید که جوانان، خانم ها، تحصیل کرده ها و این تیتر اقشار سرمست شوند و نه هیچ کار و اقدام دیگری انجام می دهد.
مع ذالک و علی رغم آنکه سال هاست اصولگرایان درب همه چیز را به روی وی بسته اند، محبوبیتش آنقدر زیاد است که تندروها خود را مجبور می کنند که به وزیر دادگستری نامه سرگشاده بنویسند و باز هم تقاضا کنند که خاتمی از نظر حضور در رسانه از این هم بیشتر در حصار قرار بگیرد.
ای کاش به جای همه این تلاش ها و تقلاها، اصولگرایان برای یک بار هم که شده بود از خودشان این سوال را می کردند که چرا اینقدر خاتمی محبوبیت دارد؟ اگر این سوال را از خودشان می پرسیدند آن وقت متوجه می شدند که بخشی از کاریزمای خاتمی، طبیعی است. خدا به او داده است. اما بخش دیگرش باز می گردد به رفتارهای اجتماعی خاتمی و درست تر گفته باشیم بیشتر به آنچه که خاتمی نمی کند یا نمی گوید.
از سال 76 که مردم ایران با خاتمی آشنا شده اند، هرگز ندیده اند و نشنیده اند که خاتمی برای کسی، ملتی، کشوری، گروهی یا جماعتی آرزوی مرگ و نیستی و نابودی بنماید. هرگز ندیده اند که خاتمی آدم ها را نفرین کند. هرگز ندیده اند که خاتمی نسبت به رقیب، نسبت به دشمن، توهین کند یا او را تحقیر نماید. حتی در مقابل بدترین و کینه ورزترین مخالفین و دشمنان سیاسی اش، خاتمی همواره عفت کلام، ادب، کرامت و حرمت انسانی را نگه داشته است.
دوستان اصولگرا، چرا نمی خواهید متوجه شوید که محبوبیت خاتمی به واسطه این نیست که فلان روزنامه یا مجله که تیراژش به 5 یا حداکثر 10 هزار هم نمی رسد، عکس او را پشت جلدش یا در صفحه اولش چاپ کرده؟ شما 4 سال تمام از 88 تا 92 جلوی همین را هم گرفته بودید، خب چه شد؟ آیا از محبوبیت خاتمی کاسته شد؟ وقتی نگذاشتید آقای هاشمی رفسنجانی بعد از حوادث 88 دیگر به نماز جمعه بروند چه شد؟ آیا از محبوبیت ایشان کاسته شد؟ نه دوستان اصولگرا. محبوبیت خاتمی ریشه در رفتار شما در مقابل رفتار او دارد. رفتار شما بغض آلود، کینه ورز، انتقام گیر، توهین کننده و از سر کبر و غرور و قدرت است، در حالی که رفتار خاتمی از سر ملاطفت، احترام به دیگران، گذشت و مهربانی است. شما هیچ حق و حقوقی برای مخالفان و منتقدان خود قائل نیستید چون خودتان را کامل می دانید، در حالی که خاتمی خودش را کسی نمی داند و خیلی اهمیتی نمی دهد که حالا عده ای از او انتقاد نمایند و بدش را بخواهند.
نه دوستان، به جای اینکه می خواهید به آب و آتش بزنید که خاتمی را بیشتر در فشار و منگنه قرار دهید و انتقام حمایتش از روحانی را بگیرید، فقط به خود بیایید و ببینید شما چگونه با مردم و دیگران رفتار می کنید و خاتمی چگونه؟»
سید محمد خاتمی و محبوبیت


facebook
توضیح شما
توضیح شما
توضیح شما
آماربازدید
بازدید امروز: 4
بازدید دیروز : 16

بازدید کل : 155761

آرشیو

 

آخرین مطالب ارسالی

 

وبگاه تحلیلی اصلاح طلب