فقط به بهانه ی یاد آوری :وقتی یاد نگرفته ایم میانه باشیم - اصلاحات

فقط به بهانه ی یاد آوری :وقتی یاد نگرفته ایم میانه باشیم - اصلاحات

سامانه
فقط به بهانه ی یاد آوری :وقتی یاد نگرفته ایم میانه باشیم
[93/11/23] نظر() / برچسب ها: اعتدال، آهسته تر /نویسنده: مهدی پریشانی

 

وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَکُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا وَ.... سوره  البقرة آیه   : 143 

امت وسط: در آیه مورد بحث به قسمتى از فلسفه و اسرار تغییر قبله اشاره شده است  .نخست مى گوید: همانگونه (که قبله شما یک قبله میانه است ) شما را نیز یک امت میانه قرار دادیم (و کذلک جعلناکم امة وسطا). امتى که از هر نظر در حد اعتدال باشد، نه کندرو و نه تندرو، نه در حد افراط و نه تفریط، الگو و نمونه . "تفسیر نمونه"

آیه متبرکه ی بالا را اینجا آوردم که اگرسخن خدارا حداقل برای مصلحت خودمان بکار بندیم مطمئنا ضرر نمی کنیم.

بپذیریم اگر آهسته تر حرکت کرده بودیم ،فقط کمی ،جای این همه گلایه و بعضا پشیمانی برای صدها خطایمان نبود مثلا :

اگر آهسته تر حرکت کرده بودیم، در دهه ی اول انقلاب جلوتر از حضرت امام حرکت نمی کردیم که وقتی برای برخی از متهمان زمان طاغوت ویا متهمان قضایا و در گیری های حین انقلاب ،امان نامه صادر میکرد به فرمانش گوش می دادیم و برخی را خودسر اعدام نمی کردیم.

اگر آهسته تر حرکت کرده بودیم آن قدر شدّت و حدّت بکار نمی بردیم که برخی از سیاستمداران را که بعضا حتّی دارای سوابق  مبارزاتی دررژیم قبل هم بودند،برای ایرادات جزئی و انتقاد ،از قطار انقلاب پیاده کنیم و به جای همراه داشتن آنهادائم به فکر رفع مانع تراشی های آنان و واکنشهای بین المللی باشیم . 

آهسته تر حرکت کنیم !

اگر آهسته تر حرکت کرده بودیم این راهش نبود که وقتی برخی بزرگانمان  به پاره ای از اندیشه های دکتر سروش ایراد وارد می کردند به جای ایجاد کرسی های مناظره (شبیه اوایل انقلاب)راهش کشاندن ملت به خیابان و انجام راهپیمایی  وشعارمرگ بر سروش نبود !

اگر آهسته تر حرکت کرده بودیم وقتی مجلس ششم تشکیل شدآن قدرنمایندگانمان در قضیه توسعه سیاسی آش را شورنمی کردند که داد همه را در آورد!

اگر آهسته تر حرکت کرده بودیم می دانستیم جناب آیت الله هاشمی هم یکی از رهبران انقلاب است و انسانی است غیر معصوم  . هرانسان غیر معصومی هم امکان اشتباه دارد پس نباید زمان ریاست جمهوری ایشان برای مقابله با منتقدین ایشان ،طبق خواسته تندروها به خیابان می آمدیم وشعار می دادیم : "دشمن هاشمی دشمن پیغمبر است ".

اگر آهسته تر حرکت کرده بودیم و کمی خویشتن داری ،قضایای 88 که نمونه اش در سایر کشورها هم اتفاق افتاده است ، منجر به حصر نمی شد که تبدیل به یکی از معضلات نظام شود.

اگر آهسته تر حرکت کرده بودیم کارگزاران ارشد مامی دانستند فقط باید در چارچوب وظایفشان رفتار کنند و موضع بگیرند . مثلا فلان کارگزارقضایی نبایددرباب سیاست بیانیه بدهد ،فلان مدیر اجرایی نباید قانون وضع کند ، فلان خطیب دینی علیرغم وجود دستگاه عریض و طویل دیپلماسی کشورو شعار تنش زدایی، نبایستی مرگ رؤسای سایر کشورهارا تبریک بگوید که اینهمه برای نظام هزینه های بی دلیل بتراشد و....

اگر آهسته تر حرکت کرده بودیم می دانستیم جناب دکتر احمدی نژاد هم یک انسان معمولی است .نه حضرت ولی عصر (عج)توصیه اش را کرده است، نه شعیب ابن صالح است ونه معجزه ی هزاره ی سوم . تبعا اشتباهاتی هم مرتکب خواهد شد. بنابرین بیشتر احتیاط می کردیم و به قولی تمام تخم مرغهایمان را در سبد او نمی گذاشتیم که نتیجه اش آن بشود که شد...

گذشته ها که گذشت .حال را دریابیم.

جوانها شما را به خدا کمی آهسته تر ... خطاهای گذشته را تکرار نکنیم .مواظب پرتگاه باشیم ،پرتگاه..... آهسته تر...!

 


facebook
توضیح شما
توضیح شما
توضیح شما
آماربازدید
بازدید امروز: 18
بازدید دیروز : 59

بازدید کل : 156471

آرشیو

 

آخرین مطالب ارسالی

 

وبگاه تحلیلی اصلاح طلب