محمدرضا خاتمی : دوران هشت سال گذشته در تاریخ انقلاب اسلامی یک ا - اصلاحات

محمدرضا خاتمی : دوران هشت سال گذشته در تاریخ انقلاب اسلامی یک ا - اصلاحات

سامانه
محمدرضا خاتمی : دوران هشت سال گذشته در تاریخ انقلاب اسلامی یک ا
[93/5/27] نظر() / برچسب ها: سید محمدرضا خاتمی /نویسنده: محمد سعید ثقفی

سید محمدرضا خاتمی

 سید محمدرضا خاتمی : به اعتقاد من دوران هشت سال گذشته در تاریخ انقلاب اسلامی یک استثنا بود و انتخابات سال 92 سبب شد مسیر و حرکت سیاسی انقلاب به ریل خود بازگردد .

این به معنای این نیست که پیش از این هشت سال همه چیز خوب بود و ایرادی وجود نداشته است ؛ در واقع به همین دلیل بوده که اصلاحات به وجود آمد تا آن انحرافات را برطرف کند و هم آرمانهای انقلاب را پیگیری کند . اما این 8 سال به این دلیل استثنا بود که جریانی که مصدر امر شده بود شعارهای انقلاب را مصادره و با عملکرد خود ، ناامیدی و یاس را در جامعه به وجود آورده بود.

اما به نظر می رسد از انتخابات سال گذشته امید از دست رفته دوباره به جامعه بازگشت ؛ این امید اما تنها به نخبگان اختصاص ندارد بلکه در بیشتر توده های مردم تبلور پیدا کرده است به ویژه آنهایی که تحت فشار شدید اقتصادی قرار داشتند یا بخش هایی از طبقات جامعه که مسائل اجتماعی آنها را رنج می داد از جمله زنان و جوانان . این امید بازگشته به جامعه منشا حرکت بسیار خوبی در درون جامعه ما شده است ؛ این دولت با روی کار آمدنش و با شعار ها و برنامه هایش سبب شد که در درون جامعه حرکت های سیاسی و اجتماعی شکل بگیرد هرچند که در عرصه سیاست داخلی به هر دلیل آنچنان که باید و شاید نتوانسته است وارد میدان عمل شود و نقش خود را در توسعه سیاسی ایفا کند .


در واقع با انتخابات 92، آن نیروهایی که از میدان فعالیت سیاسی و اجتماعی بیرون رانده شده بودند دوباره توانستند وارد میدان شوند و سازمان و تشکل خود را داشته باشند . فضای نسبتا پرنشاطی در جریان سیاسی ایجاد شده است البته در این میان نمی توان منکر این موضوع شد که عده ای هستند که وضعیت جدید را نمی پسندند . این عده ممکن است در مصادر قدرت هم حضور داشته باشند و تمام تلاش خود را به کار گیرند تا با برخوردها و فشارهایشان نگذارند این امید به جایی برسد . اینها می خواهند بگویند که چیزی عوض نشده است اما واقعیت این است که در جو جامعه ما بسیاری چیزها عوض شده است و این تغییر مدیون آگاهی و بیداری است که در درون جامعه شکل گرفته است .

از نظر من مردم ایران راه خود را پیدا کرده اند و اسیر جو و هیجانات اجتماعی نمی شوند چه آنکه دوراندیشانه حرکت می کنند و می دانند که چه می خواهند و چگونه می خواهند حرکت کنند . بنابر این اگر بخواهم فضای اجتماعی و سیاسی داخلی کشور را توصیف کنیم ، من این فضا را روبه جلو و امیدبخش می بینم . البته نسبت به آنچه باید باشیم خیلی عقب هستیم و وقتی به این موضوع فکر می کنیم می بینیم چقدر کار سختی در پیش داریم اما وقتی به افق دور دست نگاه می کنیم و به توان و اراده ای که در درون جامعه ما وجود دارد نگاه می کنیم مشخص می شود که با زمینه سازی که دولت تدبیر انجام می دهد انشاالله شاهد بهره وری بیشتر و توانمندی بیشتر سیاسی و اجتماعی در درون کشورمان خواهیم بود .


facebook
توضیح شما
توضیح شما
توضیح شما
آماربازدید
بازدید امروز: 27
بازدید دیروز : 57

بازدید کل : 156421

آرشیو

 

آخرین مطالب ارسالی

 

وبگاه تحلیلی اصلاح طلب