داعش و رسانه - اصلاحات

داعش و رسانه - اصلاحات

سامانه
داعش و رسانه
[93/7/30] نظر() / برچسب ها: /نویسنده: علی صیاد

 

«به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، "برنارد هوگان" رئیس پلیس لندن خبر داد که هر هفته پنج شهروند انگلیس به سمت عراق و سوریه می‌روند تا به گروه داعش بپیوندند... وی افزود: این آمارها کمترین تعداد را شامل می‌شود این در حالی است که بسیاری پیش از رفتن به عراق و سوریه، به کشور دیگری سفر کردند و به دلیل وجود دولت‌های ضعیف و مرزهای باز، از آنجا به این کشورها سفر کرده‌اند... استراتژی داعش در جذب غیر عرب زبان‌ها موثر بوده چون حدود 300 نفر از شهروندان آمریکایی این کشور را برای پیوستن به داعش ترک کرده‌اند. داعش در جذب نیرو از اروپا و دیگر کشورهای عربی نیز بسیار قدرتمندانه عمل کرده است.»

داعش، گروهک تروریستی مدعی ایجاد خلافت اسلامی تبدیل به معضلی برای خاور میانه شده است. ظهور و گسترش تروریست‌ها در عراق کمی شوک‌آور بود و اوائل، خیلی جدی به نظر نمی‌آمد ولی اکنون مشخص شده این افراد آمده‌اند تا بمانند و قصد کشورگشایی هم دارند. بار سنگین رفع این معضل هرچند بر دوش کشور شیعه نشین عراق می‌باشد ولی مسلم است کشوری که سالیان سال گرفتار صدام بوده و تبدیل به ویرانه‌ای گشته، به تنهایی توان ریشه کن کردن این غده را ندارد. در این میان اگر کمک‌های کشور ایران نبود وضعی به مراتب بدتر از اکنون را شاهد بودیم و بعید نبود جنگ به  مرزهای خودمان کشیده شده باشد. تلاش برای درمان این آفت، بدون ریشه‌یابی عبث به نظر می‌رسد. باید مشخص شود این افراد از کجا، چرا (زمینه‌های تحریک کننده)، به چه نیت (مادی ـ معنوی)، برای رسیدن به کدام هدف و چگونه به داعشیان ملحق می‌شوند. نگاه به این مسائل، می‌تواند امنیتی یا نظامی باشد ولی هرکسی وظیفه‌ای بر دوش دارد. وظیفه نظامیان اسلحه به دست گرفتن است ولی وظیفه اهل رسانه، مبارزه تبلیغاتی و مجازی‌ست. زمانی که به بیماری سختی بر می‌خوریم کشف بیماری و انتخاب نوع درمان هم سخت‌تر می‌شود. به عنوان مثال برای تشخیص سرماخوردگی پرسیدن یکی دو سؤال از بیمار و دیدن وضع ظاهری او و در نهایت تجویز چند قلم داروی معمولی کافیست ولی وقتی صحبت از سرطان می‌شود وضع فرق می‌کند. متأسفانه گاهاً مشاهده می‌شود در برخی تحلیل‌ها داعش را گروهی اراذل و اوباش می‌نامند که با نیات جنسی و مالی خود را به عراق می‌رسانند. اگر اخبار داعش را پی‌گیری کنید شاهد ملحق شدن طیف‌های مختلف مردمی از کشورهای بسیاری هستیم مانند انگلیس، آمریکا، استرالیا و... . این اخبار، به سادگی تحلیل‌های مذکور را زیر سؤال می‌برند که چگونه می‌توان تصور کرد شخصی از کشور انگلیس به نیت ارضاء غریزه جنسی به بیابان‌های کشور گرم‌سیری عراق سفر کند! این تحلیل‌ها طبیبی را یادآور می‌شود که در صدد درمان سرطان، با قرص سرماخوردگیست. این‌که آیا این‌گونه تحلیل‌ها صرفا برای پر کردن صفحات روزنامه‌ها صورت می‌گیرد یا واقعا در صدد ریشه‌یابی این بیماری‌ست را به خوانندگان واگذار می‌کنم ولی لازم است توجه کنیم این‌گونه راه به‌جایی نمی‌بریم.

حضور داعش در عرصه مجازی بیشتر در دو فضا صورت می‌گیرد: جنگ ـ جهاد.

اگر تبلیغات تروریست‌ها در فضای مجازی را مشاهده کرده باشید جنایت‌های این گروه را می‌بینید که به نظر با بی‌رحمی تمام صورت گرفته و این تصور را در ذهن می‌پروراند که داعشیان با نشر این تصاویر خود را بدنام می‌کنند. اگر بخواهیم اثر این تصاویر را درک کنیم شاید نیاز باشد خودمان را جای این افراد بگذاریم.

خود را تصور کنید که در سن بیست سالگی یعنی اوج هیجان جوانی قرار دارید:

·         شما جوانی معتقد به آرمان‌های شیعه هستید و بیست سال است انزجار خود از اسرائیل را اعلام می‌کنید.

·         بیست سال است توسط در فیلم‌های سینمایی خشونت را تماشا می‌کنید.

·         بیست سال است در بازی‌های کامپیوتری دشمن را به رگبار می‌بندید.

در این شرایط تصور کنید گروهی از جوانان شیعه خود را به اسرائیل رسانده و در حال جنگ با غاصبین سرزمین فلسطین هستند. در شبکه‌های اجتماعی به دنبال اخباری از دوستانتان می‌گردید و متوجه می‌شوید ساعتی پیش چند تن از دوستان شما سرباز اسرائیلی را دستگیر کرده و چند نفری او را به رگبار می‌بندند! آیا جوان معتقدی که سالیان سال خشونت را در رسانه‌های تصویری مشاهده کرده از این صحنه دلگیر می‌شود؟! جواب منفی‌ست، او نه تنها ناراحت نشده بلکه لذت می‌برد، خونش به جوش آمده آرزو می‌کند در آن صحنه باشد تا دشمن همیشگی‌اش را با خفت و خاری نابود کند. او لحظه شماری می‌کند برای این‌که اسلحه به دست گرفته و مغز سربازان دشمن را متلاشی کند... .

حال برگردیم به اتفاقاتی که در دنیای واقعی می‌افتد. جوانانی در سراسر نقاط دنیا تحت تأثیر افکار پوسیده وهابیت بغض و نفرت شیعه را در سینه خود پرورانده‌اند. آن‌ها شیعه را دشمنی می‌دانند که ریختن خونش مساوی است با ملاقات پیامبر. عقاید افراطی وهابیت که محصول انگلیس است را در کنار خشونت طلبی که پرورده رسانه‌هاست قرار دهید. جوان وهابی در اینترنت به دنبال برادران ایمانی خود می‌گردد و آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی پیدا می‌کند. همین چند ساعت قبل یک کلیپ در فضای مجازی منتشر شده است. آن را مشاهده می‌کند و می‌بیند دوستانش به چه افتخاری نائل شده‌اند! آیا لحظه‌شماری نمی‌کند که به آن‌ها محلق شود تا این خشونت طلبی مقدسش را ارضاء کند؟

 عنصر دیگری که در تبلیغات مجازی داعشی‌ها یافت می‌شود جهاد است. می‌توان گفت عنصر جنگ، بیشتر از خشونتی نشأت می‌گیرد که وقتی با ایمان مخلوط شده باشد موجودی خطرناک را بیافریند. و اما جهاد، کاملا معنویست. جهاد، حلقه مفقوده‌ای است که می‌توان گفت توسط دشمنان دین و بعد از مطالعه بسیار بر روی شیعه پیدا شده است.

شما جوان معتقدی هستید و پای تلویزیون نشسته‌اید. تلویزیون تصویری از شب‌های عملیات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس پخش می‌کند. آن شور و حال خداحافظی به گونه‌ای روی شما تأثیر می‌گذارد که از ته دل آرزو می‌کنید کاش برای یک لحظه هم شده آن حس و حال را درک کنید؛ حس و حال جهاد در راه خدا. اهل سنت و شیعه تفاوت‌های بسیاری در روحیه دارند. شیعه حرارت دارد و شهادت طلب است، اشک دارد، آه دارد، سوز دارد ولی اهل سنت از این ها بی‌بهره است. وهابیت که از اهل سنت بپا خواست برای ایجاد افرادی نظیر داعش، نیاز به روحیه‌ای دیگر داشت. این روحیه تنها در رزمندگان ایران و لبنان یافت می‌شد که نسخه‌برداری شده و از آن استفاده کردند. وهابیانی که می‌گفتند شیعه مشرک است و به محمد(ص) و علی(ع) متوسل می‌شود امروز لبیک یا معاویه و لبیک یا یزید می‌گویند و به شیعه حمله می‌کنند. آن‌ها شب عملیات دارند، گریه می‌کنند و همدیگر را در آغوش می‌گیرند. قبل از عملیات فرماندهانشان برایشان سخنرانی می‌کنند که اگر پیروز شدیم دولت اسلامی گسترش یافته و مأجوریم و اگر کشته شدیم به ملاقات پیامبر نائل می‌شویم. با دیدن این صحنه‌ها، چیزی به جز صحنه‌های بی‌بدیل و عارفانه رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس تداعی نمی‌شود که متأسفانه توسط دشمن نسخه برداری شده و در مقابل دین استفاده می‌شود.

با وجود این دو عنصر که در تبلیغات داعش یافت می‌شود به سختی می‌توان گفت آن‌ها اراذل و اوباشند و برای شهوترانی یا دریافت پول پا به این جنگ گذاشته‌اند. نمی‌توان پذیرفت که با وعده لذت جنسی و پرداخت دلار، افراد بسیاری را در گرم‌ترین بیایان‌های زمین جمع آوری کرد تا سینه سپر کنند و به استقبال مرگ بروند. مطلبی که حکایت از اعتقاد راسخ تعداد زیادی از تروریست‌ها حکایت دارد و کار اهالی رسانه را سخت‌تر می‌کند.

با این اوصاف نیاز به برنامه‌ریزی دقیق رسانه‌ای است که ماهیت واقعی این حرکت را نشان دهد. اهالی رسانه باید نشان دهند آن چه در عراق رخ می‌دهد خشونت مقدس نیست بلکه گرداب هلاکت است. باید نشان داد عراق دام است و مرگی مفتضحانه در انتظار هرکسی است که به داعش ملحق شود. رسانه باید به پایه‌های عقیدتی داعش حمله کند و جهاد مقدسشان را زیر سؤال ببرد. در صحنه‌های شب عملیات آن‌ها باید ساده‌لوحی و خدمت به دشمن مشاهده شود نه ملاقات پیامبر.

 

لازم است عرض کنم مقصود این یادداشت، جوانان فریب‌خورده‌ای هستند که به داعش می‌پیوندند. زمانی که رسانه بتواند انگیزه حضور در جبهه داعش را از آن‌ها بگیرد دست رهبران و بانیان اصلی داعش خالی مانده و ان‌شاءالله به زودی شکست را تجربه می‌کنند. 

 

اگر رسانه در نمایش ماهیت حرکت داعش موفق عمل کند یعنی پشتوانه انسانی داعش را از بین برده و در این صورت است که کار نظامی به موفقیت کامل می‌رسد. در غیر این‌صورت حتی اگر تمامی مرزهای عراق را دیوار بتنی بکشند و تمامی آن‌ها را قتل عام کنند، هر روز و در هر جای دنیا باید شاهد ظهور دسته‌ای دیگر از افراطیون باشیم که پرچم سیاه در یک دست و سر بیگناهی را در دست دیگر دارند.

 


facebook
توضیح شما
توضیح شما
توضیح شما
آماربازدید
بازدید امروز: 26
بازدید دیروز : 57

بازدید کل : 156420

آرشیو

 

آخرین مطالب ارسالی

 

وبگاه تحلیلی اصلاح طلب