بورسیه های بدون آزمون و مردودی کیهان - اصلاحات

بورسیه های بدون آزمون و مردودی کیهان - اصلاحات

سامانه
بورسیه های بدون آزمون و مردودی کیهان
[93/8/3] نظر() / برچسب ها: /نویسنده: علی صیاد

کیهان: «پس از ماه‌ها جنجال و تهمت و افترا پیرامون 3772 دانشجوی دکتری بورسیه شده در دولت دهم، وزارت علوم با صدور اطلاعیه‌ای تنها 36 نفر از بورسی شدگان را به علت ارائه اطلاعات نادرست، مشمول لغو بورس، قطع تحصیل و بازگرداندن هزینه‌های پرداختی وزارتخانه دانست!»

ابتدا تشکر می‌کنم از جناب آقای روحانی که مسأله بورسیه‌های غیر قانونی را مجدانه پیگیری کرده و به سرانجام رساندند. این‌که نیت مسئولین محترم در این مسأله خدمت بود یا سیاست، برای من مهم نیست و حساب و کتاب آن با کرام الکاتبین است. ای کاش، دولت قبل نیز گوشه‌ای از ادعاهای پر سر و صدای خود را در مورد فساد پیگیری می‌کرد تا نفع آن به مردم برسد. مطلبی که توسط برخی رسانه های معلوم الحال دیده نشد و در کارنامه‌شان فقط همان غش کردن‌هایی ماند که برای سر و صدای تبلیغاتی دولت گذشته صورت می‌گرفت. سینه‌ چاک کردن‌هایی که برای لیست‌های در جیب مانده اتفاق افتاد تا ثابت کند آنچه برای برخی اهمیت ندارد حق و حقیقت است.

مردودان پرونده بورسیه‌های غیر قانونی را حامیان دولت قبل می‌دانم. کیهان که ظاهرا از سردمداران این گروه و بی بی سی ایرانی (خبر 20:30) هم که بوق رسانه‌ای حامیان دولت سابق است مانند همیشه فرافکنی نموده و با ترفندهای مختلف حقیقت را پنهان نمودند.

از جناب آقای کیهان سوالاتی دارم که عرض می‌کنم:

1ـ ادبیاتی که در تیتر یک خود استفاده می‌کنید سوغات جناب محمود است یا به تنهایی این همه هنر جلوه گر گشته؟ (کوه پرونده بورسیه‌ها موش زائید!)

2ـ شاید بتوان گفت به فرمایشات جناب کیهان، آقایان هاشمی و خاتمی از دایره اسلام خارجند و با کمی تسامح میان دایره انسان‌ها قرار گرفته‌اند. با این اوصاف هرگونه خطایی در دولت‌های پنجم تا هشتم طبیعی بوده و فساد اقتصادی و ... امری بدیهی به نظر می‌رسد. سؤال این است که دولت کریمه پاکدست عدالت پرور ایران محور که از تمامی خطاها مبری بود چگونه بار گناه همین رقم کوچک 36 بورسیه غیر قانونی را به دوش خواهد کشید! اگر ماشین حساب دم دستتان هست 36 را ضرب در حدود پنجاه میلیون تومان بکنید تا ابعاد این توله موش کیهانی را متوجه شوید!

3ـ دیگر این‌که ظاهرا جناب کیهان، فرق مجاز به تحصیل و بورسیه را نمی‌فهمند. پرونده مذکور در خصوص بورسیه‌های غیر قانونی بود و مشخص نیست رقم 36 نفر (مشمول لغو بورس، قطع تحصیل و بازگرداندن هزینه‌های پرداختی وزارتخانه) که در کیهان و بی بی سی ایرانی و امثال خبرگزاری فارس و ... دیده می‌شود چه ربطی به کل ماجرا دارد. بهتر است این دوستان، مجددا نگاهی به گزارش وزارت علوم بیندازند.

خلاصه گزارش اطلاعیه وزارت علوم

پذیرفته شده ها تحت عنوان "تبدیل به داخل" 1867نفر:

بند1 ـ تعداد 508 نفر لغو بورس (ادامه تحصیل با هزینه شخصی و بازگرداندن هزینه‌های وزارتخانه)

بند2ـ 36 نفر لغو بورس و قطع تحصیل و بازگرداندن هزینه‌ها

بند3ـ 500 نفر شاغل همراه با تحصیل، لغو بورس (ادامه تحصیل با هزینه شخصی و بازگرداندن هزینه‌های وزارتخانه)

بند4ـ پرونده 26 نفر به علت انصراف از تحصیل مختومه شد.

تبصره: 1241 نفر هنوز نتوانسته‌اند از دانشگاه‌ها اعلام نیاز کسب کنند که تا 15 بهمن فرصت دارند هرچند  تعدادی از این افراد مشمول بندهای 1 و 4 هستند.

-  پذیرفته شده های مربیان دانشگاه ها  1011 نفر

[اگر تا به‌حال به سیستم اداری (دانشگاه و ...) مراجعه کرده باشید متوجه می‌شوید هر امضایی که پای برگه‌تان می‌خورد چقدر دوندگی لازم دارد! حال بخوانید معجزه هزاره سوم را:] 448 نفر بدون تصویب هیأت امنای دانشگاه‌ها پذیرفته شده‌اند!!! و تصمیم‌گیری به  دانشگاه‌ها واگذار شده است. [احسنت به دولت قانون‌مدار]

- پذیرفته شده ها طبق بخشنامه ایثارگران وزارت و دانشگاه ها 165 نفر

مسأله در حال پیگری است ولی 23 نفر مجاز به ادامه تحصیل به هزینه شخصی خودشان هستند.

- اعزام به خارج 729 نفر

با توجه به این که دوره بورس بیش از نیمی از آنها به اتمام رسیده و در مورد مابقی هم، قطع ارز و بورس ایشان می تواند تبعات اجتماعی و سیاسی نامطلوبی به دنبال داشته باشد، مصوب شد که ضمن کنترل کیفیت تحصیل و سازوکارهای قبل از اشتغال آنها در دانشگاه ها، بورس آنها ادامه یابد. [با توجه به این‌که تعداد بورسیه‌های غیر قانونی اعزام به خارج مشخص نیست و با توجه به این‌که هزینه‌های این مدل بورسیه را نمی‌دانم از جناب کیهان می‌خواهم خودش رقم‌های به دست آمده را ضرب کند تا متوجه میزان هزینه‌های از دست رفته از بیت‌المال بشود]

 

خلاصه گزارش را خواندید؟ حال رقم 36 جناب سوروس را پیدا کنید!

 البته مسأله قابل توجه در گزارش مذکور این بود که تصمیم‌گیری درباره این پرونده‌ها مطابق ضوابط زمان اعطای بورس صورت گرفته است. ضوابطی که ظاهرا به همان قانون گریزی‌های معروف دولت یار باز می‌گردد و به نظر می‌آید حول محور افراد شکل گرفته باشند نه مصالح عمومی. مطلبی که باز از دید کیهان نشینان پنهان مانده است.

و اما نکته‌ی دیگر، اقدام مضحک بی بی سی ایرانی در چند شب پیش برای ماله کشی بر پرونده بورسیه‌ها بود. در آن گزارش بورسیه‌های غیر قانونی را ریشه یابی کرده و به سال‌‌های گذشته تسری داد. آیا هر کسی هر خلافی مرتکب شد، مجوز خلاف برای سایرین می‌باشد؟ جناب کیهان حاضرند برای همین خطای دولت مورد حمایتشان فریاد وااسلاما سر بدهند؟ استدلال مسخره بیست و سی شبیه این است که بگویند چون همه دزدند پس ما هم بدزدیم!

در آخر به جناب کیهان توصیه می‌کنم بخش کوچکی از روزنامه عریضشان را به فسادهای دولت محبوبشان اختصاص دهند تا مبادا خدای ناکرده کسی ایشان را به کوررنگی متهم کند! خوب است ایشان چشمشان را باز کنند ببینند جناب محمود چه مقدار از ادعاهای واهی‌اش را که از رسانه میلی بیان کرد توانست ثابت کند. و اگر کمی انصاف در ته دیگ این سفید بینان غیر سیاه نما مانده باشد بد نیست این کار دولت تدبیر و امید را در عمل به وعده خود تحسین کنند.

 

هرآنچه در این یادداشت عرض شد با توجه به اطلاعیه وزارت علوم و مطالب کیهان و ... صورت گرفت. یعنی مشکل در شیوه برخورد کیهان و ... با ادعای بورسیه‌های غیر قانونی و اطلاعیه وزارت علوم بود. و اما آن‌چه در واقع اتفاق افتاده و آیا این تخلفات صورت گرفته یا نگرفته شاید روزی مشخص شود.

اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا


facebook
توضیح شما
توضیح شما
توضیح شما
آماربازدید
بازدید امروز: 33
بازدید دیروز : 83

بازدید کل : 156689

آرشیو

 

آخرین مطالب ارسالی

 

وبگاه تحلیلی اصلاح طلب